Działania RPP jednak skuteczne? Rośnie zainteresowanie kredytami konsumpcyjnymi
W ostatnich miesiącach zainteresowanie kredytami konsumpcyjnymi regularnie malało. Ostatnie działania Rady Polityki Pieniężnej wydają się odmieniać krajobraz sprzedaży pożyczek konsumpcyjnych na plus. Zadłużenie Polaków znów rośnie.
Z ostatnich badań „Monitora Bankowego” wynika, że tylko w ubiegłym miesiącu około 50 % placówek bankowych zanotowało wzrost zainteresowania kredytami konsumpcyjnymi, a znaczna część utrzymała poziom sprzedaży pożyczek w porównaniu do miesiąca poprzedniego, tj. ok. 34 %. Eksperci oczekują, że w ciągu kilku najbliższych miesięcy zainteresowanie pożyczkami na zakup elektroniki, sprzętu AGD i RTV czy finansowanie swoich bieżących wydatków będzie nadal rosło.
Polacy uważają, że kredyt konsumpcyjny to ostateczność, ale w zainteresowanie pożyczkami rośnie
Warto wskazać, że chociaż Polacy w istocie nie są przekonani co do słuszności kredytowania swoich wydatków, to w istocie ich zainteresowanie tymi produktami finansowymi rośnie po ostatnich zmianach wprowadzonych przez Radę Polityki Pieniężnej. Na początku 2012r. co czwarty ankietowany wskazywał, że pożyczka gotówkowa jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które nie mają w tej chwili większych środków na koncie na realizację swoich potrzeb – dla porównania, dziś na taką odpowiedź wskazuje tylko co piąty.
Poza tym na podobnym poziomie utrzymuje się odsetek respondentów, którzy uważają, że kredyt na bieżące wydatki powinien być ostatecznością, wzrosła jednocześnie też liczba osób przekonujących o ryzykowności takiego pomysłu; odpowiednio 44 % i 25 %. Polacy udowadniają jednak, że pożyczki gotówkowe są ryzykowne, ale w konkretnych uwarunkowaniach. Znaczna część konsumentów od wielu miesięcy rezygnowała z przyjemności i swoich podstawowych potrzeb odkładając ich realizację w czasie. Teraz trend wydaje się odwracać – głównie ze względu na wzmożone kampanie reklamowe banków, a także decyzje podejmowane przez RPP o liberalizacji polityki kredytowej.
Polacy w drodze po kredyt do zaufanych banków
W raporcie „Monitor Bankowy” czytamy także, że głównym powodem, dla którego Polacy decydują się na wybór konkretnego banku jest zaufanie do marki (na to wskazuje 35 % ankietowanych), a nie np. kampanie reklamowe. Ekonomiści przekonują, że przez zaufanie Polacy rozumieją dobre intencje banku, odpowiednią obsługę kliencką oraz możliwość ograniczenia ryzyka związanego z zaciągnięciem zobowiązania. Wielu konsumentów nadal winą za niewywiązywanie się z obowiązku ratalnego obarczają banki, które źle obliczyły zdolność kredytową pożyczkobiorcy.
Działania RPP jednak skuteczne? Rośnie zainteresowanie kredytami konsumpcyjnymi