Kupić biuro czy wynająć?
Przedsiębiorca potrzebujący powierzchni biurowej ma kilka opcji do wyboru. Może samodzielnie wybudować swój własny lokal, kupić już gotową powierzchnię biurową lub ją wynająć. Każde z tych rozwiązań ma oczywiście swoje plusy i minusy.
W przypadku małych firm, nowopowstałych i tych z ograniczonym budżetem najbardziej ekonomicznym wariantem jest wynajęcie biura. Wraz ze wzrostem liczby pracowników, zapotrzebowania i przybywających produktów w ofercie można poszukać większej powierzchni lub ją kupić.
Czy biuro do wynajęcia to lepszy pomysł niż jego kupienie?
Jeśli kwestie finansowe nie mają większego znaczenia i firma nie musi uważać na wydatki związane z powierzchnią biurową, to najlepszym wyborem jest wybudowanie własnego budynku przy siedzibie przedsiębiorstwa, co zmniejszy koszty związane z logistyką. Zaoszczędzić można chociażby na transporcie do biura, które znajduje się w zasięgu ręki. Jest to jednak najdroższe rozwiązanie, na które nie każdy może sobie pozwolić. Dużo tańsze, szybsze i prostsze jest znalezienie odpowiedniej powierzchni biurowej i wynajęcie jej na określony okres czasu. Dostępnych jest ich coraz więcej w nowoczesnych budynkach, w dogodnej lokalizacji. Są one przystosowane do codziennego użytkowania, przyjmowania klientów i kontrahentów, organizowania konferencji itd. Zaletą tego rozwiązania jest to, że wiąże się ono z niskimi kosztami eksploatacyjnymi. Najemca nie musi ponosić dodatkowych kosztów związanych z konserwacją i remontem budynku.
Bardzo często biura mają już podstawowe wyposażenie, co jest dużym ułatwieniem. Do dyspozycji są sale konferencyjne, przestronne open space, miejsca do odpoczynku, przestrzenie coworkingowe. W budynkach z biurami do wynajęcia często mieszczą się też inne obiekty – sale treningowe, banki, poczta, kawiarnia czy nawet restauracja. Pracownicy mogą bez problemu załatwić wszystkie niezbędne sprawy i to w obrębie miejsca pracy. Kupno i wyposażenie takiej przestrzeni wiąże się ze znacznie większymi kosztami. Do tego dochodzą jeszcze opłaty związane z eksploatacją miejsca. Zaletą wynajmu biura jest także to, że nie trzeba przywiązywać się do jednego miejsca i w każdej chwili możliwe jest przeniesienie się do innego, nie martwiąc się o znalezienie kupca na dotychczasowe lokum.
artykuł powstał we współpracy z maxon.pl
Kupić biuro czy wynająć?
Moim zdaniem stanowczo lepiej kupić, bo swoje to zawsze swoje!
A ja uważam, że lepiej się nie wiązać. A co, jak trzeba będzie powiększyć zespół i biuro będzie za małe? Mój znajomy tak zrobił i musiał się przez kolejne lata kisić w małym matrażu.
Wszystko zależy od tego, jakie się ma fundusze. Jak dopiero zaczyna się z działalnością, to wiadomo, ze na zakup lokalu funduszy może nie być. Chyba, że Unia pomoże 🙂
Cała prawda!
Ja kupiłem i mam z głowy! Nie żałuję 🙂