Fotografia produktowa krok po kroku

14/01/2022 Kategorie: Handel, Technologie
Autor: redaktor naczelny
Czytanie tego artykułu zajmie Ci 5 min

Z pewnością wiele osób prowadzących swój sklep internetowy spotkało się z koniecznością zamieszczania oraz wykonywania zdjęć produktowych. To właśnie od nich zależy, jak zachęcimy klienta do zakupu danego przedmiotu. Czy chcesz się dowiedzieć, w jaki sposób wykonać packshot na najwyższym światowym poziomie? Zapraszamy do lektury poniższego artykułu.

Fotografia produktowa

Fotografia-produktowa-krok-po-kroku

Czasy, w których mizernej jakości zdjęcia produktów, robionych na kuchennym stole przy oświetleniu lampki stołowej już dawno minęły. Teraz, aby z powodzeniem sprzedawać i mieć możliwość zamieszczania nowych produktów na portalach aukcyjnych, należy spełnić szereg wymogów technicznych.

Wykonywanie zdjęć produktowych to nie jest łatwa sprawa. Należy zwrócić uwagę na powtarzalność kadrów, czyli kąta, z jakiego robimy dane ujęcie dla danej grupy przedmiotów. Dzięki takiemu podejściu widok naszej kategorii w sklepie będzie wyglądał dużo bardziej profesjonalnie, nie sprawiając wrażenia bałaganu.

Fotografia produktowa jak zacząć?

Tak samo, jak główne, powtarzalne ujęcie – niezwykle ważne jest wykonanie doskonałych jakościowo zdjęć dodatkowych. Minimum jedno lub dwa zdjęcia całego przedmiotu oraz kilka detali, po których klient będzie mógł ocenić, czy przedmiot spełni jego oczekiwania jakościowe.

Fotografia-produktowa-jak-zaczac

Niezwykle istotnym elementem fotografii produktowej jest odpowiednie oświetlenie fotografowanego przedmiotu. Przez wiele lat utarło się, choć nie do końca prawidłowo, że najlepiej fotografować w namiotach bezcieniowych, lub bardzo płasko, równomiernie. Niestety często z tego powodu tracimy wiele detali, a sam przedmiot traci na przestrzenności.

Oczywiście w dalszym ciągu wszelkiego rodzaju odbicia na powierzchni przedmiotu są niewskazane (z kilkoma wyjątkami). Od pewnego czasu można spotkać coraz więcej naprawdę dobrych zdjęć packshotowych, które charakteryzują się odpowiednią przestrzennością oraz odwzorowaniem kolorystycznym. Staraj się tak jak w portrecie oświetlać nie do końca symetrycznie, aby zbudować odpowiedni kształty bryły.

Odwzorowanie barwne jest równie istotnym zagadnieniem. Producenci profesjonalnych lamp z pewnością podadzą parametr CRI (color reproduction index), czyli poziom odwzorowania kolorystycznego. Im bliżej wartości 100 tym będzie ono wierniejsze. Niestety wiele tanich lamp oraz softboxów nie posiada takich danych, ponieważ są zupełnie nieakceptowalne w profesjonalnych zdjęciach pod e-commerce.

Kreatywna fotografia produktowa

Kreatywna-fotografia-produktowa

Po wykonanych zdjęciach przychodzi czas na obróbkę wykonanego materiału. Jest to najtrudniejsza część, ponieważ zwykle wiąże się z mozolnym obrysowywaniem sfotografowanego przedmiotu. Niestety, do tej pory nie udało się znaleźć lepszej metody niż klasyczne szparowanie zdjęcia. Wycinamy produkt, tak aby tło zupełnie zniknęło, a Ty, żebyś mógł podłożyć każde inne. W większości jednak tło będzie białe.

Ktoś spyta, dlaczego trzeba to robić, skoro robiliśmy to i tak na białym tle? Zależy nam na 100% bieli – 255R 255G 255B. Oczywiście możemy próbować osiągnąć ten efekt regulacją poziomów, niestety, jest to często stratny kolorystycznie zabieg, który można próbować odzyskać, jednak finalnie dla najbardziej wymagających profesjonalnych klientów będziemy musieli oddać zdjęcie rozdzielone na warstwę produktu oraz tła.

Mamy nadzieję, że powyższy artykuł pomógł Ci zrozumieć zagadnienie wykonywania profesjonalnych packshotów oraz tego, jak skomplikowane jest to zadanie. Pamiętaj, że klient w większości kupuje oczami, więc nie zapominaj o wysokiej jakości zdjęciach.

Oceń ten artykuł

Fotografia produktowa krok po kroku

Oceń
Ocena 0/5 na podstawie 0 ocen

Dodaj komentarz