Skąd bierze się satysfakcja pracowników i jak ją badać?
Zadowoleni pracownicy są siłą firmy. Wtedy, gdy nie będą oni usatysfakcjonowani z tego, co pracodawca może im zaoferować, tracą motywację i zaangażowanie w swoje zadania, a także mogą przechodzić do konkurencji. Skąd bierze się satysfakcja pracowników i jak można dowiedzieć się, czy są oni zadowoleni?
Niski poziom satysfakcji pracowników nie przekłada się na lepszą sytuację firmy. Dzieje się tak dlatego, ponieważ to właśnie załoga jest jednym z najważniejszych zasobów dla przedsiębiorców. W sytuacji, gdy pracownicy nie są zadowoleni, mogą oni doprowadzić nawet do zmniejszenia zysków firmy, odejścia ważnych klientów czy utraty kontraktów. Właśnie dlatego pracodawca powinien pamiętać o tym, aby dbać o załogę.
Żeby móc jednak dowiedzieć się, czy brak satysfakcji w ogóle pojawia się w firmie, a jeżeli tak, to w jakich obszarach, poleca się przeprowadzenie dokładnych badań. Najczęściej jest to ankieta dla pracowników, dzięki której pracodawca może zebrać anonimowo informacje o tym, co pracownicy sądzą o swoim miejscu pracy, panującej atmosferze, z czego są zadowoleni, a co im nie odpowiada.
Dzisiaj badania tego rodzaju można przeprowadzić również samodzielnie – w tym celu pomocnym narzędziem jest internetowy generator ankiet. Tego rodzaju serwisy internetowe udostępniają swoim użytkownikom szeroką gamę narzędzi przeznaczonych do tworzenia ankiet internatowych oraz do ich publikacji czy przesyłania, a także do analizowania wyników.
Co zatem wpływa najbardziej na satysfakcję pracowników? Jest to wiele czynników, ale wśród najważniejszych z nich znajdują się płaca, możliwości rozwoju, relacje z przełożonymi, stosunki koleżeńskie, przydzielane obowiązki, również indywidualne czynniki osobowościowe, na przykład wyznawane wartości czy poziom aspiracji.
Gdy przeprowadzona ankieta pracownicza wykaże, że któryś z powyższych obszarów nie budzi zadowolenia pracowników, wówczas warto popracować nad tym, aby nie był on powodem do ich braku satysfakcji – to odbije się na lepszej sytuacji firmy.
Skąd bierze się satysfakcja pracowników i jak ją badać?